SandraMariaLindqvist.blogg.se

Nytt namn, nytt syfte. Bilder. Funderingar. Inga läsare- inga problem.

I en annan del av Mumbai

Publicerad 2013-09-28 20:13:00 i Allmänt,

Idag har jag och Denise flängt runt lite i de mer södra delarna av Mumbai. Vill ju passa på att se så mycket som möjligt av den här facsinerande staden. Resan började med att jag blev utsliten i håret ur ett tåg eftersom jag stod ivägen... :S LIte obehagligt men i rush-hours och på de större stationerna, speciellt där man kan byta tåg är det stört hetsigt ibland! Flera hundra människor ska av och på och man har bara några sekunder på sig! Men men nu har jag lärt mig hur jag ska flyta med i strömmen av människor för att inte hamna i vägen igen.. You live you learn!
 
Ett av den här långa dagens stopp var ett område som heter Kotachiwadi. Det ligger nära S:t Theresas church och är ett ovanligt fridfullt område för att ligga i centrala Mumbai och består av gränder med gamla portugisiska kolonialvillor, vacker mosiak och mycket grönska. Jättemysigt område där jag gärna hade bott. Det ligger dessutom inte långt från Marine Drive, det långa promenadstråket längst med Arabiska havets kust. Underbart!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sen begav vi oss ner till Chowpatty beach som på kvällarna fylls av människor som badar, äter och bara hänger. Det finns gott om aktiviteter där och om man kommer lite senare på kvällen så fylls stranden av små gatukök som serverar helt underbar indisk gatumat! Själv högg jag in på en Belpuri som var svinigt gott men jag har inte den blekaste aningen om vad det är! :)
 
Har i väntan på att bidler ska laddas upp googlat fram Belpuri:
Ingredients:
   
1 cup Puffed Rice (Kurmura)
1/2 cup chopped Tomato (Tamatar)
1/2 cup chopped Onion (Pyaj)
1/4 cup chopped Coriander Leaves (Dhania Patta)
1/2 cup boiled and mashed Potato (Aloo)
4 chopped Green Chilli (Hari mirch)
1 tblsp chopped Ginger(Adrak)
1 tblsp Garam Masala
6 tblsp Tamarind (Imli) Chutney
6 tblsp Coriander Leaves (Dhania Patta) And Mint Chutney
1/2 cup Nimkis
1/2 cup Sev
1/2 cup Gol gappas
2 tblsp Lime or Lemon (Nimbu) Juice
 
 
 
 

 

 
Me love z Belpuri!
 
 
Sen tog vi tåget tillbaka till trygga Chembur efter äventyr i det stora Mumbai... tänk vad fort man börjar tänka på en plats som sitt hem! Jag saknar verkligen mina autos när jag är söder om Mahim creek. Vi shoppade lite i Chembur innan vi åkte till TISS campus. Jag införskaffade ett par Nike-dojjor för 300 pix och köpte en yogamatta. Mattan kostade 280 rupier, efter det gick jag till en mataffär eftersom jag cravade Doritos... en påse doritos kostade 420 rupier... Indien: Landet där chips är dyrare än yogamattor... Borde ju inte vara så svårt att prioritera och bli riktigt fit for fight här! Men maten... AAAAAAA det är så gott!!! :) Nu är jag slut och måste duscha.. luktar som en jambalaya av avgaser, rökelse, smutsigt hav, svett, andra människor och kobajs!
 
Shanti shanti <3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela